Informatyka – studia inżynierskie w WSTI to:

"Nowoczesność i wysoki poziom nauczania na kierunku Informatyka osiągnęliśmy dzięki wspomaganiu nauczania poprzez e-learning oraz opracowaniu programu nauczania we współpracy z doświadczonymi inżynierami IT. Pozwoliło to zorganizować kształcenie tak, by w ramach toku studiów realizować program Microsoft IT Academy Advanced oraz Akademii CISCO, przygotowując studentów do zdobycia cenionych w branży certyfikatów"
– mówi dr Jarosław Karcewicz, wykładowca i koordynator specjalizacji „Technologie internetowe i sieci komputerowe” w Wyższej Szkole Technologii Informatycznych w Katowicach
Dlaczego studenci wybierają Informatykę inżynierską w WSTI?
Zajęcia w ramach studiów inżynierskich na kierunku INFORMATYKA prowadzone są w dwóch formach:
stacjonarnej i niestacjonarnej.
Forma stacjonarna
Zajęcia prowadzone są w dni powszednie przez 4 lub 5 dni w tygodniu.
Forma niestacjonarna
W każdym semestrze przewidzianych jest 9 zjazdów.
Zajęcia prowadzone są co dwa tygodnie w:
- piątki (16.00 do 21.00)
- soboty (8.00 do około 20.00)
- niedziele (8.00 do około 20.00)
Godziny rozpoczynania i kończenia się zajęć w poszczególnych dniach mogą się zmieniać w zależności od liczby godzin w semestrze oraz sposobu ułożenia planu. Przedstawione godziny w sposób możliwie wierny oddają stan rzeczywisty, niemniej w sytuacjach losowych lub niezależnych od Uczelni mogą się różnić od niego.
Konstrukcja programu nauczania WSTI uwzględnia zalecenia Europejskiej Federacji Narodowych Stowarzyszeń Inżynierskich (FEANI) i spełnia jej kryteria akredytacji odnośnie wymogów programowych dla kierunków studiów technicznych. Dodatkowo dostosowano siatkę zajęć do wybranych zagadnień ze ścieżki certyfikacyjnej MCSA.Przedmioty informatyczne stanowią 72% godzin zajęć (pozostałe 28% to przedmioty nieinformatyczne). Wykłady to 38% godzin zajęć - czyli aż 62% czasu nauki to zajęcia praktyczne!!
Sprawdź krótki opis przedmiotów na kierunku INFORMATYKA
PROGRAM
|
Lp |
NAZWA PRZEDMIOTU |
Rozkład zajęć |
||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 ROK |
|||||
|
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
||
|
I |
Przedmioty kształcenia ogólnego - 300 godzin |
|||||||
|
1 |
Język zachodni |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Problemy BHP i ergonomii |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Podstawy etyki |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Wychowanie fizyczne |
|
|
|
|
|
|
|
|
II |
Przedmioty podstawowe - 525 godzin |
|||||||
|
1 |
Matematyka dyskretna |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Analiza matematyczna i algebra liniowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Podstawy elektroniki i miernictwa |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Fizyka |
|
|
|
|
|
|
|
|
III |
Przedmioty kierunkowe - 1020 godzin |
|||||||
|
1 |
Teoretyczne podstawy informatyki |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Algorytmy i struktury danych |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Systemy wbudowane |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Podstawy programowania |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Języki programowania |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Języki programowania obiektowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Systemy operacyjne |
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Sztuczna inteligencja |
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Systemy ekspertowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Grafika komputerowa i graficzny interfejs użytkownika |
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Inżynieria oprogramowania |
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
Bazy danych |
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
Projektowanie systemu informatycznego |
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
Architektura komputerów |
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
Urządzenia techniki cyfrowej |
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
Teleinformatyka i teoria sieci komputerowych |
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
Sieciowe systemy operacyjne |
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
Technologie sieciowe i użytkowanie sieci |
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
Podstawy prawa i prawo informatyczne |
|
|
|
|
|
|
|
|
IV |
Przedmioty specjalizacyjne i specjalnościowe - 480 godzin |
|||||||
|
20 |
Przedmioty specjalizacyjne |
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
Zajęcia dodatkowe - 180 godzin |
|||||||
|
21 |
Pracownia dyplomowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
22 |
Seminarium dyplomowe |
|
|
|
|
|
|
|
W ramach kierunku Informatyka student ma do wyboru trzy specjalności:
Praktyki zawodowe w wymiarze 4 tygodni:
-
w przypadku rozpoczęcia nauki pierwszego semestru w październiku realizowane będą po 4 i 6 semestrze
-
w przypadku rozpoczęcia nauki pierwszego semestru w lutym realizowane będą po 3 i 5 semestrze
Za każde 2 tygodnie praktyki są uzyskiwane 2 punkty.
Rekrutacja: licencjat

Z uwagi na fakt, że kształt przyszłego absolwenta, jego wiedza i umiejętności w znacznym stopniu powinny być zdeterminowane sytuacją na rynku i jego potrzebami, pozwalamy sobie przedstawić jak według nas ten rynek wygląda i w którym kierunku ewoluuje. Dotychczasowe doświadczenia pozwalają przedstawić nasze obserwacje w kilku punktach:
1. Rośnie rola rozwiązań internetowych w ramach technologii informatycznych.
Technologie informatyczne ewoluują w kierunku rozwiązań internetowych (dostęp do danych i aplikacji z poziomu przeglądarki poprzez sieć internetową), które wykorzystywane są coraz powszechniej, w tym także poza Internetem. Systemy tradycyjne uzyskują zaś "funkcje internetowe".
2. Następuje upowszechnienie Internetu
-
dystrybucja i wymiana informacji odbywa się w coraz większym stopniu za pomocą Internetu i rozwiązań internetowych, które stają się uniwersalną i powszechnie akceptowaną platformą informacyjną i transakcyjną. Platforma ta także stopniowo przejmuje funkcje gazet, radia, telefonów, telewizji czy broszur informacyjnych. W praktyce oznacza to przenoszenie wielu dotychczasowych oraz umieszczanie wielu nowych systemów informatycznych na płaszczyźnie Internetu,
-
łatwość dostępu do Internetu powoduje upowszechnianie kontaktu społeczeństwa z aplikacjami/systemami informatycznymi udostępnianymi przez Internet.
Powoduje to, że:
-
uległ zmianie dotychczasowy model korzystania z aplikacji/systemów, w którym to modelu użytkowanie systemu tradycyjnie poprzedzane było szkoleniem użytkownika,
-
uległ zmianie model typowego użytkownika systemu informatycznego,
-
wymogi stawiane współczesnemu użytkownikowi w zakresie wiedzy informatycznej są niższe niż kiedyś.
Konsekwencją umieszczenia systemów informatycznych w Internecie jest także zmiana modelu ich sprzedaży, która przyczynia się do łatwości migracji klientów od jednych dostawców rozwiązań informatycznych do innych. Aplikacja niejako sama musi swą atrakcyjnością walczyć o względy użytkowników, a istotnym elementem tej atrakcyjności poza funkcjami, jakie realizuje, jest jej wygląd i intuicyjność obsługi.
3. Aplikacje stają się multimedialne
Dodatkowo, generalny rozwój technologiczny, wzrost pojemności pamięci i mocy procesorów przyczynił się do upowszechnienia rozwiązań multimedialnych w wielu aspektach wykorzystania technologii informatycznych.
Konsekwencje dla aplikacji.
Połączenie tych nurtów wraz z rosnącymi przepustowościami łączy internetowych implikuje następujący stan:
-
aplikacja jest aplikacją internetową, z intuicyjnym i dopracowanym graficznie interfejsem, posługującą się w swym działaniu elementami multimedialnymi,
-
aplikacja jest wykorzystywana w sposób masowy.
Konsekwencją tych zmian są szczególnie wysokie wymagania stawiane tworzonym rozwiązaniom/systemom, w zakresie samego interfejsu, w tym jego oprawy graficznej. Chcemy podkreślić rosnącą rolę estetyki i formy graficznej interfejsu, który, w przypadku istnienia wielu systemów o zbliżonej funkcjonalności może decydować o wyborze klienta.
Konsekwencje dla rynku pracy
W naszej opinii rynek pracy cierpi na niedostatek informatyków o interdyscyplinarnym wykształceniu, które łączy solidną podbudowę teoretyczną, wiedzę programistyczną oraz wiedzę na temat technologii internetowych i grafiki komputerowej. Wiedzę, która umożliwiłaby wdrażanie nowych rozwiązań internetowych i telekomunikacyjnych, spełniających wymagania opisane powyżej. Fakty te sprawiają, że pojawiło się zapotrzebowanie na nowy model kształcenia, lepiej dostosowany do nowych wymogów. WSTI realizuje ten model kształcenia uzupełniając i rozszerzając klasyczną edukację informatyczną. Dlatego też w dalszej części staramy się przedstawić model kształcenia, który w sposób możliwie pełny pozwalałby wykształcić informatyków zdolnych podjąć się nowych zadań stawianych przez rynek pracy.
Sylwetka absolwenta WSTI nawiązująca do programu:
Cel kształcenia
Celem kształcenia jest przygotowanie takiej kadry, która będzie przygotowana do podjęcia działalności inżynierskiej i pracy w zawodzie informatyka oraz do rozwiązywania złożonych, interdyscyplinarnych problemów z dziedziny szeroko pojętej informatyki.
Absolwent w czasie studiów uzyska wiedzę potrzebną do:
-
twórczego działania w zakresie analizy metod projektowania,
-
realizacji i weryfikacji komponentów systemów informatycznych,
-
projektowania i administrowania średniej wielkości systemami informatycznymi,
-
praktycznego posługiwania się narzędziami informatycznymi,
-
projektowania, budowy i eksploatacji sieci komputerowych i oprogramowania,
-
projektowania w zakresie grafiki komputerowej.
Ponadto absolwent będzie przygotowany do sprostania oczekiwaniom zmieniającego się rynku.
Wizja absolwenta WSTI
Powyższe założenia oznaczają, że informatyk spełniający potrzeby współczesnego rynku będzie posiadał, poza cechami uniwersalnymi każdego informatyka, takimi jak:
-
solidna wiedza w zakresie podstaw informatyki o charakterze uniwersalnym, stwarzająca możliwość jej samodzielnego pogłębiania w zakresie nowych rozwiązań, które pojawią się w przyszłości;
-
solidne podstawy teoretyczne o charakterze uniwersalnym w zakresie dziedzin pokrewnych do informatyki;
także cechy dodatkowe, takie jak:
-
szeroka wiedza w zakresie technologii internetowych (zagadnienia sieciowe, serwery oraz ich usługi, programowanie w środowisku Internetu);
-
wiedza z zakresu grafiki komputerowej na poziomie umożliwiającym implementację warstwy prezentacyjnej realizowanych rozwiązań w środowisku internetowym;
-
wiedza umożliwiająca budowę systemów przetwarzających i prezentujących informację różnych formatów i typów, jak: tekst, obraz, dźwięk i video na platformie rozwiązań internetowych.
Ponadto cechy, którymi będzie charakteryzować się absolwent WSTI to:
-
umiejętność samodzielnego dokształcania w oparciu o wiedzę zdobytą na bazie przedmiotów teoretycznych i praktycznych;
-
umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów.
Koncepcja kształcenia zawodowego
Koncepcja nauczania zakłada wykształcenie informatyków, którzy będą przygotowani do pracy na następujących stanowiskach:
-
projektant sieci LAN/WAN
-
administrator sieci LAN/WAN
-
programista
-
projektant programista
-
projektant i programista baz danych
-
analityk systemowy
-
grafik komputerowy

Etapy rekrutacji
Rekrutacja na rok akademicki 2013/2014 rozpocznie się w 20 maja br., wówczas zapraszamy do zapisu poprzez elektroniczny formularz rekrutacyjny.
Rekrutacja na 7-semestralne studia inżynierskie na kierunku Informatyka odbywa się w dwóch etapach:
Etap I
Rejestracja elektroniczna – wypełnienie elektronicznego formularza rekrutacyjnego w elektronicznym systemie rekrutacji WSTI.
Etap II.
Złożenie dokumentów na studia i pobranie skierowania na badania – kandydat zobowiązany jest do pobrania skierowania na badania lekarskie oraz powinien złożyć dokumenty wymagane na studia:
- poświadczoną przez Uczelnię kopię świadectwa dojrzałości (oryginał lub odpis do wglądu)*
- kserokopia dowodu osobistego (awers i rewers) - oryginał do wglądu,
- orzeczenie lekarskie wystawione przez lekarza medycyny pracy, uprawnionego do przeprowadzania badań profilaktycznych, stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia nauki na kierunku Informatyka (pobierz formularz: *.doc , *.pdf),
- skierowania na badanie lekarskie (pobierz formularz: *.doc)
- 2 aktualne kolorowe zdjęcia (35 mm x 45 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle),
- 2 x umowa edukacyjna (prosimy o zapoznanie się z treścią umowy o świadczeniu usług edukacyjnych - druk będzie do pobrania w siedzibie uczelni),
- oświadczenie o ubezpieczeniu (pobierz formularz: *.doc , *.pdf),
- dowód opłaty rekrutacyjnej.
W terminie do 14 dni od daty rejestracji w internetowym systemie rejestracji (etap I) kandydat zobowiązany jest dostarczyć osobiście komplet dokumentów wskazanych wyżej, w tym także złożyć wyniki badania lekarskiego oraz podpisać umowę o świadczeniu usług edukacyjnych, formularz zgłoszeniowy i kwestionariusz osobowy.
* W przypadku tegorocznych maturzystów świadectwo dojrzałości należy dostarczyć do dnia 15 lipca 2013r.
Przeczytaj także:
Zasady i tryb przyjmowania kandydatów na studia wyższe pierwszego stopnia w roku akademickim 2013/14 *.doc
















